محقق علي الاطلاق حضرت شيخ عبد الحق محدث دهلوي اور مجدد اعظم امام احمد رضا خاں قادري محدث بريلوي قدس سرهما نے اپنے اپنے عهدِ زريں ميں علمِ حديث كے فروغ و استحكام كے ليے جو نماياں خدمات انجام ديں، وه ناقابلِ فراموش هيں۔ يه امر بھي آفتابِ نيم روز كي مانند روشن هے كه ان دونوں قد آور اور همه جهت شخصيات كے ذهن و فكر ميں عشقِ نبي اور محبتِ رسول كي ايسي شمع فروزاں تھي جس كي بدولت حديثِ رسولِ مقبول صلي الله عليه وسلم كي ترويج و اشاعت ، حفاظت و صيانت، ان كي زندگي كا جزوِ لاينفك بن چكي تھي۔
آج هميں حضور رحمت عالم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كے ارشادات عاليه سے مستفيد هونے كا جو سنهرا موقع مل رها هے اور بر صغير ميں پھيلے هوئے هزاروں جامعات ، دار العلوم اور اسلامي مراكز ميں علمِ حديث كے درس و تدريس كا جو سلسله چل رها هے وه حضرت شيخ عبد الحق محدث دهلوي كي جد و جهد ، بے لوث قربانيوں اور خدماتِ جليله كا نتيجه هے۔
حضرت شيخ عبد الحق محدث دهلوي اور امام احمد رضا قادري محدث بريلوي كے افكار و نظريات ميں جس طرح يكسانيت و همه گيريت هے ، اسي طرح ان دونوں هستيوں كي حيات و خدمات كا اگر بغور مطالعه كيا جائے تو يه حقيقت آشكار هوتي هے كه جيسے حضرت شيخ عبد الحق محدث دهلوي نے اپنے دور ميں حديثِ رسول كا تحفظ فرما كر اسے بامِ عروج تك پهنچايا هے ، اسي طرح امام احمد رضا قادري محدث بريلوي نے آپ كے طريقِ كار كو مشعلِ راه بنا كر حديثِ رسول كي اهميت و افاديت اور اس كي ضرورت كو اپنے فتاويٰ و كتب اور رسائل ميں تحرير فرما كر لوگوں كے اذهان و قلوب ميں احترامِ حديثِ مصطفي عليه التحيۃ والثنا كو راسخ كر كے عظيم ترين سرمايه همارے درميان چھوڑا هے ، جيسا كه حضرت علامه يٰسين اختر مصباحي صاحب دونوں شخصيات كي فكريات و خدمات پر خامه فرسائي كرتے هوئے تحرير كرتے هيں:
٫٫متحده هندستان ميں يوں تو بهت سے مقتدر علماے كرام نے علمِ حديث كي اپنے اپنے طور پر گراں قدر خدمت انجام دي هے، ليكن عاشقِ رسول، شيخ الهند شاه عبد الحق محدث دهلوي كي شخصيت ان سب ميں نماياں هے اور حضرت شيخ محدث دهلوي نے حديثِ نبوي كي نشر و اشاعت ميں كافي دل چسپي اور سرگرمي كے ساتھ حصه ليا هے ، اس كے ذريعه دين كي ايك نازك دور ميں نصرت و حمايت كي اور حديثِ نبوي كي تدريس و تبليغ كے ساتھ عشقِ نبوي كو بھي مسلمانانِ هند كے درميان عام كيا۔ اور يه ايك حسنِ اتفاق هے كه عاشقِ رسول امام اهل سنت حضرت مولانا شاه امام احمد رضا قادري فاضلِ بريلوي كو حضرت شيخ محدث دهلوي كے علمِ راسخ و تبحر كامل و عشقِ رسول كے سبب نهايت درجه كي محبت و عقيدت هے۔ امام احمد رضا قادري فاضلِ بريلوي اپنے عهد كے ان علماے راسخين ميں سے ايك هيں ، جن كے وجود، جن كے علم و بصيرت پر اس پورے عهد كو ناز هوا كرتا هے۔ تفسير قرآن هو كه حديث واصول حديث، فقه اسلامي هو كه ادب و شاعري يا رياضي و سائنس ۔ هر شعبه علم و فن ميں آپ كو اس حد تك مهارت و ژرف نگاهي حاصل تھي كه اس كے سارے گوشوں پر بڑي حد تك آپ كي نظر محيط تھي اور كئي درجن علوم و فنون كے اندر آپ كي يادگار اور شاه كار تصانيف بھي موجود هيں۔٬٬
﴿امام احمد رضا اور علمِ حديث،ص:4-5، جلد اول، از: مولانا محمد عيسيٰ رضوي﴾
كھڑے هو كرپيشاب كرنا كيسا هے؟
قارئينِ محترم هميں مندرجه ذيل سطور ميں ايك معروف حديث كے بارے ميں امام احمد رضا قادري محدث بريلوي قدس سره السامي كي علمي اور تحقيقي بحث كا خلاصه پيش كرنا هے اور يه حديث هر ايك مستند عالم ، فاضل كو پڑھني پڑتي هے۔ انشائ الله اس حديث كے متعلق مكمل تحقيق آگے آرهي هے، جس سے يه بات نهايت واضح هو جائے گي كه امام احمد رضا قادري محدث بريلوي كو فن حديث پر كس قدر درك و عبور حاصل تھا اور آپ نے علمِ حديث كے فروغ ميں كيسے كيسے نادر و ناياب علمي و تحقيقي كارنامے انجام ديے ۔
مجدد اعظم اعليٰ حضرت امام احمد رضا قادري محدث بريلوي سے 3شعبان المعظم1328ھ كو حضرت سيد شاه مهدي حسن مياں صاحب قبله ﴿مارهره شريف﴾ نے ايك سوال كيا كه رشيد احمد گنگوهي كا ايك مريد كهتا هے كه كھڑے هو كر پيشاب كرنے ميں كوئي كراهت نهيں، وه حديث سے ثابت هے، اس باب ميں جو حكم هو ، حديث و فقه سے بيان فرمائيں؟
اس پر امام احمد رضا قادري محدث بريلوي نے فنِ حديث كے وه گوهر لٹائے جن سے سارے شكوك و شبهات هي ختم هو جاتے هيں، نيز اس حديث كے متعلق بھي ايسے ٹھوس و مستحكم جوابات رقم فرمائے جس كو دليل بنا كر يهود و نصاريٰ كے پيرو كارِ جواز كي راه نكال رهے تھے۔ امام احمد رضا قادري محدث بريلوي قدس سره نے كھڑے هو كر پيشاب كرنے ميں چار حرج بيان فرمائے هيں، جو دلائل و براهين سے مزين هيں۔
اول: بحر الرائق، بدائع الصنائع، رد المحتار كے حوالے سے فرمايا: بدن اور كپڑوں پر چھينٹيں پڑنا ، جسم و لباس بلا ضرورتِ شرعيه ناپاك كرنا اور يه حرام هے۔
دوم: بخاري، مسلم، دار قطني، نصب الرايۃ كے حوالے سے فرمايا: ان چھينٹوں كے باعث عذاب قبر كا استحقاق اپنے سر پر لينا هے۔
سوم: ترمذي شريف كے حوالے سے فرمايا: ره گزر هو يا جهاں لوگ موجود هوں تو باعثِ بے پردگي هوگا، بيٹھنے ميں رانوں، زانوں كي آڑ هو جاتي هے اور كھڑے هونے ميں بالكل بے ستري اور يه باعثِ لعنتِ الٰهي هے۔
چهارم: قرآن مجيد، مسند امام احمد بن حنبل كے حوالے سے فرمايا: يه نصاريٰ سے تشبّه هے اور ان كي سنتِ مذمومه ميں ان كا اتباع هے۔ آج كل جن كو يه شوق جاگا هے اس كي يهي علت اور يه موجبِ عذاب و عقوبت هے۔﴿فتاويٰ رضويه146/2مطبوعه رضا اكيڈمي، ممبئي﴾
اس كے بعد اپنے دعويٰ كے ثبوت پر مزيد چار احاديث ايسي نقل فرمائي هيں جن كے تمام رواۃ صحيح اور ثقه هيں۔
حديث اول: امام احمد و ترمذي و نسائي اور ابن حبان صحيح ميں ام المومنين صديقه رضي الله تعاليٰ عنها سے راوي:
٫٫من حدثكم ان النبي صلي اللّٰه تعاليٰ عليه وسلم كان يبول قائما فلا تصدقوه ما كان يبول الا قاعداً ٬٬
جو تم سے كهے كه حضور اقدس اطهر صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كھڑے هو كر پيشاب فرماتے، اسے سچا نه جاننا۔ حضور پيشاب نه فرماتے تھے مگر بيٹھ كر۔
امام ترمذي فرماتے هيں:
٫٫حديث عائشۃ احسن شي في ھذا الباب واصح ٬٬
جتني حديثيں اس مسئلے ميںآئيں، ان ميں سب سے يه حديث بهتر و صحيح هے۔
حديث دوم: بزار اپني مسند ميں به سند صحيح بريده رضي الله عنه سے روايت كرتے هيں، رسول الله صلي الله تعاليٰ عليه وسلم نے فرمايا:
٫٫ثلاث من الجفائ ان يبول الرجل قائما او يمسح جبھته قبل ا ن يفرغ من صلاته او ينفخ في سجوده ٬٬
تين باتيں جفا و بے ادبي سے هيں ، يه كه آدمي كھڑے هو كر پيشاب كرے، يا نماز ميں اپني پيشاني سے﴿مثلاً مٹي يا پسينه﴾پونچھے يا سجده كرتے وقت﴿زمين پر مثلاً غبار صاف كرنے كو﴾پھونكے۔
امام ترمذي فرماتے هيں:
تيسير ميں هے:٫٫رجاله رجال الصحيح ٬٬
اس حديث كے سب راوي ثقه، معتمد، صحيح كے راوي هيں۔
عمدۃ القاري ميں هے:٫٫رواه البزار بسند صحيح ٬٬
اسے بزار نے به سند صحيح روايت كيا۔
حديث سوم: ترمذي و ابن ماجه و بيهقي امير المومنين فاروق اعظم رضي الله تعاليٰ عنه سے راوي:
٫٫قال راٰني النبي صلي اللّٰه تعاليٰ عليه وسلم فانا ابول قائما فقال يا عمر لا تبل قائما فما بلت قائما بعد ٬٬
رسول الله صلي الله عليه وسلم نے مجھے كھڑے هو كر پيشاب كرتے ديكھا ، فرمايا، اے عمر كھڑے هو كر پيشاب نه كرو۔ اس دن سے ميں نے كبھي كھڑے هو كر پيشاب نه كيا۔
حديث چهارم: ابن ماجه و بيهقي جابر رضي الله تعاليٰ عنه سے راوي:
٫٫نھي رسول اللّٰه صلي اللّٰه تعاليٰ عليه وسلم ان يبول الرجل قائماً ٬٬
رسول الله صلي الله عليه وسلم نے كھڑے هو كر پيشاب كرنے سے منع فرمايا۔
امام خاتم الحفاظ فرماتے هيںيه حديث حسن هے۔
﴿فتاويٰ رضويه147-48/2مطبوعه رضا اكيڈمي، ممبئي﴾
حديث حذيفه كے متعلق امام احمد رضا كي لاجواب تحقيقات: ابتدا ميں جس مشهور حديث كے بارے ميں كها گيا وه حديثِ حذيفه هے ، جس كي تخريج حضرت امام بخاري، امام مسلم، امام ابو داو د، امام ترمذي، امام نسائي، امام ابن ماجه، دارمي وغيره نے كي هے۔ حديث كي عبارت يه هے:
٫٫عن حذيفۃ رضي اللّٰه تعاليٰ عنه قال اتي النبي صلي اللّٰه تعاليٰ عليه وسلم سباطۃ قوم فبال قائماً ثم دعابمائ فجئته بمائ فتوضائ ٬٬اھ
حضرت حذيفه رضي الله عنه نے فرمايا كه نبي صلي الله تعاليٰ عليه وسلم ايك قوم كے گھورے پر تشريف لے گئے اور كھڑے كھڑے پيشاب فرمايا، پھر پاني طلب فرمايا۔ ميں پاني لے كر حاضر هوا، حضور نے وضو فرمايا۔
﴿نزهۃ القاري116/2از: شارح بخاري حضرت مفتي محمد شريف الحق امجدي﴾
كھڑے هو كر پيشاب كرنے كے قائلين اس مذكوره بالا حديث پاك كو اپنے دعوا و ثبوت ميں پيش كرتے هيں ، ليكن جس طرح انھوں نے اپنے دعوا ميں اس حديث حذيفه كو پيش كيا هے وه اس سے اپنے نفس و هوس كا مقصد هر گز نهيں نكال سكتے۔ آئنده سطور ميں آپ ملاحظه كريں گے كه اكابر علما و فقها اور محدثين عليهم الرحمۃ والرضوان نے اس كے كتنے شان دار جوابات رقم فرمائے هيں، جو اِن فهم و بصيرت سے كوروں كے ليے تازيانه سے كم نهيں هيں۔ اعليٰ حضرت امام احمد رضا قادري محدث بريلوي قدس سره السامي نے انھيں محققين محدثين كي آرا كو اپنے فتاويٰ رضويه﴿146/2تا151﴾ ميں نقل فرما كر ان بے ادبوں اور نئي روش كے مدعيوں كا رد فرما كر حديث مذكور پر هونے والے اعتراضات و ايرادات كے علمي اور تحقيقي آٹھ جوابات تحرير فرما كر ان معترضين كو حقيقت كا آئينه دكھا كر منزلِ مقصود تك صحيح طريقه سے پهنچ جانے كي دعوتِ فكر دي هے۔امام احمد رضا قادري بركاتي بريلوي قدس سره العليم فرماتے هيں:
٫٫رهي حديث حذيفه رضي الله تعاليٰ عنه:٫٫اتي النبي صلي الله تعاليٰ عليه وسلم سباطۃ قوم فبال قائماً ٬٬﴿بخاري35/1﴾
ائمه كرام و علماے اعلام نے اس كے بهت جواب ديے۔
(1)يه حديث ام المومنين صديقه رضي الله تعاليٰ عنها سے منسوخ هے۔ يه امام ابو عوانه نے اپني صحيح اور ابن شاهين نے٫٫كتاب السنۃ٬٬ ميں اختيار كيا هے۔
حضرت امام عسقلاني اور عيني نے ان دونوں كا تعاقب كرتے هوئے فرمايا: صحيح بات يه هے كه يه غير منسوخ هے، كيوں كه حضرت عائشه اور حضرت حذيفه رضي الله عنهما نے جو كچھ ديكھا اس كي خبر دي۔ اھ
﴿عمدۃ القاري، باب البول قائما و قاعداً، مطبوعه بيروت، جلد:سوم،ص:135﴾
امام حجر عسقلاني اور علامه عيني كے تعاقب پر امام احمد رضا كا جواب:
٫٫اقول: معلوم ان حديث حذيفۃ رضي الله عنه لم يكن في اٰخر عمره صلي الله تعاليٰ عليه وسلم وقد را ته ام المومنين رضي الله تعاليٰ عنها و اطلعت علي افعاله صلي الله تعاليٰ عليه وسلم الي يوم لحق الله عز وجل و انما يوخذ بالآخر فالآخر من افعاله صلي الله تعاليٰ عليه وسلم فكون كل اخبر بما شاهد لا يمنع النسخ اذا علمنا ان احدي المشاهد تين متا خرۃ مستمرۃ و الحاوي علي حكم النسخ ما صح من قوله صلي الله تعاليٰ عليه وسلم انه من الجفائ و قد كان صلي الله تعاليٰ عليه وسلم ابعد الناس عنه ٬٬
يه بات معلوم هے كه حضرت حذيفه رضي الله عنه كي روايت نبي اكرم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كے آخري دور كي نهيں جب كه ام المومنين رضي الله عنها نے آپ كو وصال تك ديكھا اور آپ كے افعال پر مطلع رهيںاور آخري عمل كو اپنايا جاتا هے، لهذا آپ كے بھي آخري فعل پر عمل هوگا، بنا بريں هر ايك كا مشاهده كے مطابق خبر دينا نسخ كو منع نهيں كرتا، جب هميں معلوم هو جائے كه دو مشاهدوں ميں سے ايك متاخر بھي هے اور جاري بھي اور حكم نسخ پر آپ كا وه قول حاوي هوگا، جو صحيح طور پر ثابت هے كه يه ظلم هے اور نبيِ اكرم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم تمام لوگوں سے بڑھ كر اس سے پرهيز كرتے تھے۔
﴿فتاويٰ رضويه590/4جديد مطبوعه، پور بندر، گجرات﴾
(2)اس وقت زانوے مبارك ميں زخم تھا، بيٹھ نه سكتے تھے۔ يه ابو هريره رضي الله تعاليٰ عنه سے مروي هوا۔حاكم و دار قطني و بيهقي ان سے راوي:
٫٫ان النبي صلي الله تعاليٰ عليه وسلم بال قائماً من جرح كان بما بضه لكن ضعفه ھذان و ابن عساكر في غرائب مالك و تبعھم الذهبي فقال منكر ٬٬اھ
نبي اكرم صلي الله عليه وسلم نے اس زخم كي وجه سے جو زانو كے اندروني طرف تھا، كھڑے هو كر پيشاب فرمايا، ليكن ان دونوں﴿دار قطني اور بيهقي﴾ اور ابن عساكر نے ٫٫غرائب مالك٬٬ميں اسے ضعيف قرار ديا اور ذهبي نے بھي ان كي اتباع كرتے هوئے فرمايا، يه منكر هے۔
(3)وهاں نجاسات كے سبب بيٹھنے كي جگه نه تھي۔ امام عبد العظيم زكي الدين منذري نے اس كي ترجّي كي۔
(4)اس ميں ڈھال ايسا تھا كه بيٹھنے كا موقع نه تھا، اسے ابهري اور علامه عيني، حضرت ملا علي قاري اور ابن حبان نے كها هے۔
(5)اس وقت پشت مبارك ميں درد تھا اور عرب كے نزديك يه فعل اس سے استشفائ هے۔ يه جواب امام شافعي و امام احمد رضي الله تعاليٰ عنهما كا هے ۔ يه چاليس طبيبوں كا اتفاق هے كه حمام ميں ايسا كرنا ستر مرض كي دوا هے۔
٫٫ذكره القاري عن زين العرب عن حجۃ الاسلام قال العيني : قال الشافعي: لما سا له حفص الفرد عن الفائدۃ في بوله قائما العرب تستشفي لو جع الصلب بالبول قائما فنري انه كان به اذ ذاك اھ و في فتح الباري روي عن الشافعي و احمد فذكر نحوه قال العيني: قلت يوضح ذلك حديث ابي هريرۃ رضي الله تعاليٰ عنه المذكور اٰنفاً ٬٬اھ
﴿عمدۃ القاري، باب البول قائما و قاعداً، مطبوعه بيروت، جلد:سوم،ص:136﴾
ملا علي قاري نے زين العرب سے، انھوں نے حجۃ الاسلام سے يه ذكر كيا ۔ امام عيني فرماتے هيں امام شافعي سے جب حفص فرد نے كھڑے هو كر پيشاب كرنے كا فائده پوچھا تو انھوں نے جواباً فرمايا: عربي لوگ كھڑے هو كر پيشاب كرنے سے پيٹھ كے درد كا علاج كرتے هيں۔ پس همارا يه خيال هے كه حضور عليه السلام كو يهي تكليف تھي ۔اھ اور فتح الباري ميں امام شافعي اور امام احمد رحمهما الله سے اسي طرح مذكور هے۔ امام عيني فرماتے هيں۔ ميں كهتا هوں ابھي گزرنے والي حضرت ابو هريره رضي الله عنه كي روايت اس كي وضاحت كرتي هے۔
جواب پنجم كي ايضاح پر قدح رضوي:
٫٫اقول لا ادري ما ھذا فاين فعل شي للاستشفائ من مرض قصدا غير مضطر اليه من فعله مع عدم الاختيار لاجل الاختيار ٬٬
ميں نهيں جانتا يه كيا هے، آپ كا كسي عمل كا كسي مجبوري كے بغير قصداً بيماري سے شفا كے ليے اختيار كرنا اس كے مقابلے ميں كيا حيثيت ركھتا هے كه آپ نے اضطرار كے باوجود اسے اختيار نه كيا۔
﴿فتاويٰ رضويه﴿قديم﴾148/2﴾
(6)مارزي نے كتاب العلم ميں يه خيال ظاهر كيا كه آپ كا يه عمل اس ليے تھا كه اس صورت ميں دوسرے راستے سے حدث﴿هوا وغيره﴾ نكلنے كا خوف نهيں هوتا، بخلاف بيٹھنے كے۔ اسي سلسلے ميں حضرت عمر فاروق اعظم رضي الله تعاليٰ عنه كا قول بھي هے كه كھڑے هو كر پيشاب كرنا دبر كو محفوظ ركھتا هے اھ۔ اسے ٫٫العمدۃ٬٬ميں نقل كيا هے امام عسقلاني نے ، اضافه كيا كه آپ نے يه اس ليے كيا كه آپ گھروں كے زياده قريب تھے۔اھ
علامه مارزي كے اس قول كو امام احمد رضا قادري محدث بريلوي نے سخت ناپسند فرمايا اور تحرير كيا كه ميں حضور رحمتِ عالم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كي عالي مرتبه بارگاه ميں اس طرح كي توضيح كو بد ذوقي اور بے ادبي جانتا هوں ، جيسا كه امام موصوف فرماتے هيں:
٫٫اقول و انا استبشع مثل هذه التعليلات في افعاله صلي الله تعاليٰ عليه وسلم و قد عصمه الله تعاليٰ من كل ما يستھجن ٬٬
نبي اكرم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كے افعالِ مباركه كي ايسي توجيهات كو ميں نهايت بد ذوقي سمجھتا هوں ۔ الله تعاليٰ نے آپ كو هر اس چيز سے محفوظ فرمايا جسے قبيح سمجھا جاتا هے۔
(7)﴿محدثين نے﴾ نبي اكرم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كے كھڑے هو كر پيشاب كرنے كے بارے ميں گفتگو كي هے۔ قاضي عياض رحمۃ الله عليه نے فرمايا:
٫٫آپ نے ايسا اس ليے كيا كه آپ مسلمانوں كے كاموں ميں مشغول تھے اور ممكن هے مجلس طويل هو گئي هو، حتي كه پيشاب نے آپ كو روك ديا اور عادت كے مطابق آپ كے ليے دور جانا ممكن نه هوا اور آپ نے﴿كوڑے كركٹ كے﴾ ڈھير كا اراده فرمايا، كيوں كه وه جگه نرم تھي اور حضرت حذيفه رضي الله تعاليٰ عنه كو كھڑا كيا تا كه لوگوں سے پرده هو۔٬٬اھ﴿عمدۃ القاري136/3،بيروت﴾
امام احمد رضا قادري محدث بريلوي حديث نبوي كے رمز شناس كا نام هے۔ علمِ حديث كے سارے مراتب و درجات اور ترجيحات وغيره كے علوم سے سينه امام احمد رضا قادري مملو و منور تھا۔ محدثين كرام كے ساتويں جواب پر ايك علمي اعتراض كرتے هوئے اس كا تحقيقي جواب ان الفاظ ميں دے رهے هيں:
٫٫اقول اي مساس لھذا بسببيۃ الفعل قائما انما ھو وجه تركه صلي الله تعاليٰ عليه وسلم الا بعاد المعتاد له وفي ھذا ذكره في فتح الباري فھذا يحتاج في تسديده الي ان يضم اليه ما ذكر المارزي والا بطل كما يحتاج ما زكر المارزي في تاييده الي ان يضم اليه ھذا كما فعل ابن حجر والاضعف ٬٬اھ
يه بات كھڑے هو كر پيشاب كرنے كا سبب كيسے بن گئي۔ يه تو نبيِ اكرم صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كے عادت كے مطابق دور جانے كو چھوڑنے كي وجه هے۔ اسے انھوں نے ٫٫فتح الباري٬٬ ميں ذكر كيا هے ۔ پس يه اپني مضبوطي كے ليے اس بات كا محتاج هے كه جو كچھ مارزي نے ذكر كيا اسے بھي اس كے ساتھ ملا ديا جائے ورنه يه باطل هو جائے گا جيسا كه مارزي كا ذكر كرده قول اپني تائيد كے ليے اس كے ملانے كا محتاج هے، جيسا كه ابن حجر نے كيا ورنه وه كم زور ره جائے گا۔
﴿فتاويٰ رضويه595/4جديد مطبوعه، پور بندر، گجرات﴾
(
٫٫قال ابو القاسم عبد الله بن احمد بن محمود البلخي في كتابه المسمي بقبول الاخبار و معرفۃ الرجال حديث حذيفۃ ھذا فاحش منكر لانراه الا من قبل الزنادقۃ قال الامام العيني: بعد نقله ھذا كلام سوئ لا يساوي سماعه و ھو في غايۃ الصحۃ ٬٬ اھ
﴿عمدۃ القاري،136/3 باب البول قائما و قاعداً، بيروت(
٫٫ووقع للقاري عقب ذكر حديث الحذيفۃ و انه متفق عليه، قال الشيخ: لو صحّ هذا الحديث لكان فيه غني عن جميع ما تقدم لكن ضعفه الدار قطني و البيهقي والاظهر انه فعل ذلك لبيان الجواز نقله الابهري ٬٬ اھ
﴿مرقاۃ شرح مشكوٰۃ،363/1 باب آداب الخلائ، فصل ثاني، مطبوعه ملتان﴾
ابو القاسم عبد الله بن احمد بن محمود بلخي نے اپني كتاب مسمي٫٫قبول الاخبار و معرفۃ الرجال٬٬ ميں فرمايا كه حضرت حذيفه رضي الله تعاليٰ عنه كي يه روايت٫٫قبيح مُن كَر٬٬ هے۔ يه بعض زنديق بيان كرتے هيں۔ امام عيني اسے نقل كرنے كے بعد فرماتے هيں٫٫يه برا كلام هے ، اسے سننا صحيح نهيں، جب كه حديث بالكل صحيح هے اھ۔
حضرت علامه ملا علي قاري روايت حذيفه ذكر كرنے كے بعد فرماتے هيں٫٫يه متفق عليه هے٬٬ شيخ فرماتے هيں: اگر يه حديث صحيح ثابت هو تواس ميں پهلے سے بے نيازي هوگي۔ليكن دار قطني اور بيهقي نے اسے ضعيف قرار ديا هے ۔ زياده ظاهر يه هے كه آپ نے بيان جواز كے ليے ايسا كيا، اسے ابهري نے نقل كيا۔اھ
امام احمد رضا قادري محدث بريلوي فرماتے هيں:
٫٫اقول الشيخ ھو الامام ابن الحجر العسقلاني وانما قال هذا حديث ابي هريرۃ المار فلا ادري ممن وقع هذا تخليط من الابهري او من القاري ٬٬
شيخ سے مراد ابن حجر عسقلاني هيں اور انھوںنے يه بات حضرت ابو هريره رضي الله تعاليٰ عنه كي گزشته حديث كے بارے ميں كهي هے ، پس ميں نهيں جانتا كه يه گڑبڑ كس سے واقع هوئي، ابهري سے يا ملا علي قاري سے۔
مزيد خلاصه كرتے هوئے امام احمد رضا قادري فرماتے هيں:
٫٫اقول بالله التوفيق نبي اكرم صلي الله عليه وسلم سے ايك بار يه فعل وارد هوا اور يه صحيح حديث سے ثابت كه روزِ نزولِ قرآن كريم سے آخر عمر تك عادت كريمه هميشه بيٹھ كر هي پيشاب فرمانے كي تھي اور صحيح حديث سے ثابت هوا كه حضور اقدس صلي الله تعاليٰ عليه وسلم نے كھڑے هو كر پيشاب كرنے كو جفا و بے ادبي فرمايا اور متعدد احاديث ميں اس سے نهي و ممانعت آئي تو واجب ممنوع هوا اور انھيں احاديث كو ان پر ترجيح بوجوه هو۔
اولاً: وه ايك بار كا واقعه حال هے كه صد گونه احتمال هے۔
ثانياً: فعل و قول ميں جب تعارض هو، قول واجب العمل هے كه فعل احتمالِ خصوص ركھتا هے۔
ثالثاً: مبيح و حاضر جب متعارض هوں، حاضر مقدم هے۔
ثم اقول: نفس حديث حذيفه رضي الله تعاليٰ عنه ان مقلدانِ نصرانيت پر رد هے ، وهاں كافي بلندي تھي اور نيچے ڈھال اور زمين گھورے كے سبب نرم كه كسي طرح چھينٹ آنے كا احتمال نه تھا، سامنے ديوار اور گھورا فناے دار ميں تھا نه كه گزر گاه ، پس پشت حذيفه رضي الله عنه كو كھڑا كر ليا تھا، اس طرف كا بھي پرده فرمايا۔ اس حالت ميں پشت اقدس پر بھي نظر پڑنا پسند نه آيا۔ ان احتياطوں كے ساتھ تمام عمر مبارك ميں ايك بار ايسا منقول هوا۔كيا يه نئي روشني كے مدعي ايسي هي صورت كے قائل هيں۔ سبحان الله كهاں يه اور كهاں ان بے ادبوں كے نامهذب افعال اور ان پر معاذ الله حديث سے استدلال۔ لا حول ولا قوۃ الا بالله العلي
ع: كار پاكاں را قياس از خود مگير ﴿پاك لوگوں كے كام كو اپنے اوپر قياس مت كرو﴾
﴿فتاويٰ رضويه596-97/4جديد مطبوعه، پور بندر، گجرات﴾
قارئين امام احمد رضا قادري محدث بريلوي قدس سره نے اس طرح متعدد احاديث نبوي كي نفيس توضيح و تحقيق اور تشريح فرمائي هے، جس كي امثال و نظائر فتاويٰ رضويه كي 12مجلدات ميں پھيلي هوئي هيں۔ اگر انصاف پسند شخص مطالعه كرتا هے تو وه يه كهنے پر مجبور هو جاتا هے كه امام احمد رضا قادري محدث بريلوي علوم و معارف كا گنجينه اور بحرِ ناپيدا كنار تھے۔ نه ان كے علم و قرآن و تفسير كا جواب هے نه علمِ حديث و اصولِ حديث اور علم فقه و اصولِ فقه كي مثال هے۔